Klik hier voor de online versie


25 oktober 2012

Reisverslag: Dwars door IJsland met een Mercedes GL

In 2007 maakten mijn vrouw en ik een rondreis door IJsland met een ‘gewone’ auto. We waren erg onder de indruk van de unieke landschappen. Maar ook ontdekten we toen dat veel van de bijzondere landschappen en bezienswaardigheden in het onherbergzame binnenland liggen en alleen met een 4WD te bereiken zijn. We besloten daarom nog een keer terug te komen. Vorig jaar kocht ik een gebruikte Mercedes GL. Dat maakte het mogelijk om ons voornemen uit 2007 te verwezenlijken.

Begin juli 2012 vertrokken we met de grote autoveer-boot Norröna van de Smyril Line uit Hirtshals in Noord-Jutland om 48 uur later in Seiđisfjorđur aan de oostkust van IJsland aan te komen. Vanwege onze geringe ervaring in het terreinrijden hadden we in april deelgenomen aan de Advanced Offroad Training van Mercedes-Benz in Biberach in Zuid-Duitsland. Die ervaring kwam goed van pas, al was het alleen al om te weten wat de auto allemaal kan.

IJsland is bijna driemaal zo groot als Nederland, maar er wonen maar 320.000 mensen, waarvan tweederde in en om de hoofdstad Reykjavik. De centrale hoogvlakte is onbewoonbaar en ’s winters ook volstrekt ontoegan-kelijk vanwege sneeuw. De meeste wegen daar, d.w.z. 4WD-paden, gaan pas in de tweede helft van juni open en worden in de loop van september al weer gesloten. Obstakels zijn ook de vele niet overbrugde rivieren waar je door heen moet, mits de waterstand dat toelaat.

In low range, met de sperren aan en de luchtvering in de hoogste stand hebben we zo heel wat rivieren doorgestoken. We waren met de GL in de gelegenheid om bijna alle bijzondere plekken in het binnenland van IJsland te bezoeken. Allereerst de 25 km lange kraterrij Lakagi-gar, achtergebleven na de verschrikkelijke vulkaanuitbarsting in 1783 toen zeven maanden lang lava en giftige gassen werden uitgestoten, die het vee doodden en ook een kwart van de bevolking.
Daarna het lieflijke dal ūorsmörk van de wild stromende Krossa rivier, gelegen in de schaduw van de vulkaan Eyafjallajökull, die in 2010 zijn laatste eruptie had en een enorme aswolk tot grote hoogte de lucht in stootte, die het vliegverkeer in Europa dagenlang ontregelde en deels onmogelijk maakte. Verder Landmannalaugar, te bereiken na een lange tocht over de prachtige weg F225. In dit gebied zijn veelkleurige bergen door ryolietafzettingen en je kunt er heerlijk wandelen.
We hebben ook twee van de drie traditionele noord-zuid routes dwars door het binnenland gereden, namelijk de Kjölur (F35) en de Kaldidalur (F550). Je rijdt dan tussen bergen, vulkanen en gletsjers over de hoogvlakte (ca. 700m), die bestaat uit lava, as, stenen en gruis. Alles is donkerbruin of zwart. Fascine-rend, al was het alleen maar omdat het zo eenzaam en verlaten is en zo anders dan we in Nederland gewend zijn. De derde bekende noord-zuid route door het hoogland de Sprengisandur (F26) bewaren we maar voor een volgende keer.
De kwaliteit van de meeste F-wegen is nogal slecht, het zijn meestal grindwegen, maar er liggen ook veel grote stenen op, die ontweken moeten worden. Ook zijn het overwegend wasbordwegen. In theorie moet je daarop 70 ā 80 km/u rijden om te gaan surfen op de ‘golven’, maar de omstandigheden van de weg (bochten, heuvels) lieten dat meestal niet toe. Dat was dus schudden en trillen van jewelste. Ik kreeg er “pijn aan mijn auto” van, maar de Mercedes GL gaf geen krimp en bracht het er heel goed vanaf. Halverwege de Kjölur is er ineens een gebied van warme bronnen Hveravellir, waar er stoom uit de grond komt, borrelende modderputten zijn, de aarde allerlei kleuren heeft vanwege de mineralen die naar boven komen, heel bijzonder.

Ook in de Westfjorden, een zeer dun bevolkt gebied, zijn nog veel onverharde wegen. De IJslandse wegen zijn in het algemeen nogal smal, ze hebben geen bermen en ze liggen meestal op een hoog talud, zodat ’s winters de sneeuw er gemakkelijk van afgeschoven kan worden. Maar het is wel zaak om de aandacht bij het stuur te houden, want als je met je rechterwielen van de rijbaan raakt kukel je onherroepelijk van de weg naar bene-den. Dat overkomt elk jaar ook een aantal toeristen. Vaak lopen de wegen ook langs steile afgronden, vooral de wegen die aangelegd zijn langs een berghelling en een fjord. Ook ziet men niet op tegen hellingen van 15%, figuurlijk gesproken dan. In de Westfjorden vonden zelfs de IJslanders het kennelijk zo gevaarlijk dat ze op sommige stukken vangrails hebben geplaatst.
De mooiste en meest enerverende 4WD tocht die we gemaakt hebben was wel die naar de Askja. Dat is een caldera, d.w.z. een ingestorte magnakamer met een diameter van 10 km, midden in het hoogland in de buurt van de noordelijkste punt van de reusachtige Vatnajokull gletsjer. De tocht heen en terug is zo’n 250 km en de wegen zijn zo slecht en bochtig dat een gemiddelde snelheid van ca. 30 km/u al veel is. Maar het is een gewel-dig mooie tocht. Je komt dan ook door het gebied waar de Amerikaanse astronauten hebben getraind voordat ze de eerste vlucht naar de maan maakten. Deze reis was ook spannend omdat er één rivierdoorsteek in voor kwam, waar eerder in die week verscheidene auto’s en zelfs een bus waren blijven steken. Het advies van de ranger, die we raadpleegden, was: als je blijft steken, onmiddellijk je motor afzetten en wachten tot er hulp komt. Heel geruststellend! Maar het lukte ons om er zonder problemen doorheen te rijden.
Ons enige probleem met de auto was een lekke band, maar dat gebeurde op een asfaltweg. De reden was ech-ter een breuk in het karkas, dus misschien toch een laat gevolg van over een steen rijden. Jammer is dan dat de GL geen volwaardig reservewiel heeft, maar alleen een thuiskomer. In heel IJsland was geen zelfde band te vinden.

De GL lijkt misschien een luxe SUV, maar is in werkelijkheid een volwaardige 4WD, wel met het comfort van een moderne SUV. We kunnen iedereen een bezoek aan IJsland met een 4WD aanbevelen. En: wij hebben vier weken lang bijna iedere dag prachtig zonnig weer gehad!

Arie Langstraat

Zie hieronder enkele foto's van hun bijzondere reis.


 

Meer nieuws...



Om te verzekeren dat u al onze emails ontvangt, raden wij u aan de afzender van
deze nieuwsbrief aan uw adressenbestand toe te voegen